Eftersom en ny reform er bragt på banen til offentlig diskussion, er bilsalget helt gået i stå. Jobreform II indeholder nemlig et skatteudspil, hvor i registreringsafgiften skal sænkes fra 150% til 100%. Denne uvished kan omgående mærkes hos bilforhandlerne, der melder om stilstand i salget. Det tegnede ellers til at blive et rekordår, men nu er alt gået i stå, og de potentielle købere ser tiden an i forhold til at spare væsentlige penge, der måske kunne bruges på noget andet fornuftigt.
Historisk set sker der en fastfrysning af salget af biler, når der er en verserende debat om lempelser af afgiften. Senest så vi det tilbage i 2015, hvor man sænkede afgiften fra 180% til de nuværende 150%. Og i 2016 så vi, hvordan salget af elbiler stoppede fuldstændigt, da man pålagde dem afgift. Senere er der så blevet lavet en delvist lempelse for at sætte gang i salget af elbiler igen.
Så meget kommer forbrugerne til at kunne spare
Der er stor forskel på biler og priserne på dem. En gennemsnitlig beregning viser, at man vil kunne spare 15.000,- på en ny bil. Nogle mindre. Andre mere. Det største fald i pris ses ved en VW Passat, som går fra de nuværende 458.000,- til 403.000,- og altså en besparelse på 55.000,-. Tager man en lille Citroën C1 er prisen nu 95.000,- og vil falde til 92.000,-, hvilket er et prisfald på 3.000,-. Der er altså stor forskel på priserne, men i det store og hele er der lettelser til alle bilkøbere – og det er præcis den udsigt, der har fået bilsalget til at gå helt i stå.
I 2016 blev der solgt intet mindre end 222.000 personbiler i Danmark, og 2017 havde udsigt til et blive et endnu større rekordår. Bilkøberne er skræmt, og de vil se tiden an, før de svinger betalingskortet for en spritny bil. Udsigten til at kunne spare betydelige penge er tydeligvis værd at vente på. Og imens må forhandlerne væbne sig med tålmodighed og følge med i nyhederne. Hver dag uden en klar plan for registreringsafgiften er potentielt penge tabt, hvorfor man venter i ængstelse for en afklaring af situation og fremtidens priser på nye biler.
Månedsleje af bil kan være løsningen
Imens at bilsalget er gået helt i stå, vil der helt sikkert komme gang i markedet for månedsleje af bil. Har man som forbruger brug for en bil her og nu, og synes ventetiden på bilmarkedet uoverskuelig, kan det være en rigtig god og billig løsning med månedsleje af bil. Mange vælger det, fordi de måske har behov for en ekstra bil i nogle få måneder, og det er for dyrt at lease, som typisk er for mindst ét år ad gangen. Du kan leje en bil for en minimumsperiode på tre måneder, hvor du ikke lægger nogen udbetaling, depositum eller gebyrer. Du skal hellere ikke tænke på værkstedsregninger eller forsikring. Det hele er inkluderet.
Ved månedsleje af bil får du en fleksibel ordning og en nem måde at få en bil på. Du betaler blot den månedlige ydelser, som afhænger af, hvilken model du vælger. Her er til såvel store som små behov – og du kan hurtigt skille dig af med bilen igen. Så imens du venter på, at din kommende, nye bil falder i pris, kan du passende finde dig til rette i en lejet bil, hvor du kender alle dine udgifter. Og du slipper for en dyr leasingregning, hvor der ofte kommer alle mulige gebyrer på efterfølgende. Det er et rigtigt godt alternativ til både køb og leasing, hvis du vil se tiden an på en billig måde. Så er månedsleje af bil lige noget for dig.
Bilbranchen er uenig om afgiftssystemet
Der har i årevis været stor utilfredshed i bilbranchen på grund af det komplicerede afgiftssystem, vi har nu. Det er for tungt rent administrativt og kræver en masse ressourcer. Et forslag går på, at man i stedet omlægge det helt, så man i stedet vurderer den enkelte bil ud fra dens egenskaber og specifikationer. En stor, tung bil med mange hestekræfter, som ikke kører langt på literen, skal være dyrere end en lettere bil, som er økonomisk.
Som systemer et nu, betaler man 105% af de første 106.600,- af bilens værdi – og derefter betaler man 150% af resten af bilens værdi. Det nuværende forslag, der er oppe i regeringen går altså på, at der skal være en flad afgift på 100%. Men hvornår det bliver en realitet, vides endnu ikke. Og om den gør det i sin nuværende form, eller om der bliver ændret i den. Bliver det stemt igennem, kan det allerede træde i kraft fra d. 20 november 2017, selvom det er en del af finansloven for 2018.
De dyre biler vinder stort
Overvejer du at købe en dyr bil til over en million kroner, kan du eksempelvis spare 200.000,- på en bil til 1,2 millioner. Det vil derfor give rigtig god mening for dig at vente, indtil finansloven er trådt i kraft. Har du udsigt til at købe en mikrobil, er der knap så meget at hente. Omvendt lægger du stadig en langt større sum i statskassen for de 100%, du betaler i afgift for din dyre bil. Så jo dyrere en bil, du har planer om at købe, jo større besparelse kan du se frem til.