carsharing-1436203_960_720

At leje en bil på ferien kan være en rigtig god måde at opleve det pågældende lands seværdigheder og attraktioner. Du er ikke afhængig af at kunne gennemskue ruteplaner for bus eller tog, og du bestemmer selv, hvor I skal hen og hvornår. Det er desuden blevet ganske nemt at bestille udlejningsbilen via internettet (fx på sider som www.billigerebiludlejning.dk) – allerede inden afrejsen. Med få klik har I fundet en bil, som står klar til afhentning i lufthavnen.

Der er dog en række ting, du skal være særlig opmærksom på ifm. billeje, herunder alt fra forsikring og priser til afhentning og reklamation. I denne artikel kigger vi nærmere på det, du bør holde øje med, når du lejer en bil i udlandet, så du får en behagelig rejse uden bekymringer.

(Sponsoreret indlæg) – læs mere her

Vær opmærksom på forsikringen

En af de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, inden du lejer en bil, er ansvarsforsikringen (Liability Insurance Supplement) og kaskoforsikringen (Loss Damage Waiver). Du skal navnlig være opmærksom på følgende:

  • Forsikringssummen – denne skal være tilpas høj, da du ellers risikerer at blive mødt med store erstatningskrav
  • De dækkede skader – læs forsikringsvilkårene grundigt, så du ved, hvilke skader der er omfattet af og dækket af forsikringen
  • Selvrisiko – denne kan variere meget og være forskellig alt efter skadestypen
  • Krav til alder eller kørekort – nogle udlejere har særlige krav til alder eller anciennitet
  • Antallet af kilometer – lejekontrakten vil oftest indeholde en begrænsning ift. kilometerantallet, hvorefter der pålægges en kilometertakst. Vær desuden opmærksom på, om forsikringen ligeledes omfatter de ekstra kilometer.

Generelt er det en rigtig god idé at læse lejekontrakten fra ende til anden, da det kan spare dig for mange hovedpiner og penge.

Lej bilen igennem et dansk firma

Det er ikke for sjov, at FDM anbefaler at vælge et udlejningsfirma med kontor i Danmark. Foreningen oplever nemlig, at langt størstedelen af klager over biludlejere drejer sig om små, lokale virksomheder, som opererer i nærheden af populære hoteller. Dette skyldes typisk, at vilkårene for billejen er uklare – eksempelvis grundet en lejekontrakt i et gebrokkent engelsk.

Dette kan I helt undgå dels ved at vælge et dansk firma og dels ved at leje bilen allerede inden afrejse. Hvis du allerede står i suppedasen med et udenlandsk firma, som du mener, der ikke har overholdt jeres aftale, eller hvor du er blevet mødt med et urimeligt erstatningskrav, kan du få gode råd og vejledning hos Forbruger Europa.

Forkert bil eller manglende udstyr?

Det sker, at udlejningsfirmaet ved en fejl eller grundet en overbooking ikke har den bil, du har booket, til rådighed, når du ankommer. Ofte vil de forsøge at spise dig af med en reservebil, der typisk er mindre eller uden det udstyr, du har bestilt.

Selvom mange føler sig utilpas ved situationen, skal du ikke være bange for at bede om en anden bil eller et afslag i prisen, når fejlen ligger hos udlejer. Tillige skal du ikke lade dig narre til at betale mere i tilfælde af, at du får en større bil eller ekstra udstyr grundet manglende biler i den klasse, du oprindeligt bestilte.