Reparation af stenslag

Alle bilister kender formentlig den irriterende følelse, når en sten eller anden genstand rammer bilen, og der lyder et højt knas. Er det nu endnu en stor udgift, der skal betales? Sådan behøver det nødvendigvis ikke at være. Der findes gode muligheder for at reparere stenslaget selv, men samtidig kan det i nogle tilfælde være gavnligt at kontakte en professionel. Alt efter hvad du beslutter dig for, vil du opleve forskellige prisklasser.

Reparation af stenslag i lak – gør det selv

Hvis du har sans for gør-det-selv, kan du med fordel udføre en stenslagsreparation på egen hånd. Du vil som det første opleve, at du kan udføre reparationen billigere end ved en professionel. Inden du vælger at gå i gang, bør du dog se på omfanget af skaden. Er det eksempelvis et nøglerids, der kan ses langs hele bilens side, bør du henvende dig til en professionel. Hvis skaden derimod er begrænset og eksempelvis er et stenslag i bilens lak, kan du snildt selv gå i gang.

Når du opdager et stenslag, bør du aldrig lade stenslaget stå til. Det kan naturligvis være fristende at se væk fra skaden, men dette kan medføre større skader, da stenslaget får lov til at udvikle sig og dermed kan medvirke til en mere omfattende, og mere omkostningsfuld, reparation. Du kan også risikere, at der opstår rust i skaden. Derfor bør du lægge et stykke rudeplaster eller tape på det skadede område, indtil du er klar til reparationen. Derved beskytter du ’såret’ for vand og skidt, hvilket i sidste ende kan resultere i et mindre synligt ar.

Reparation af stenslag – prisen varierer

Hvis du vælger at gøre det selv, kræver det naturligvis bestemte materialer, således at reparationen kan udføres på bedste vis. Først og fremmest skal du finde bilens naturlige farvenuance, således at reparationen bliver så usynlig som mulig. Bilens nøjagtige farvekode bør stå et sted i bilen. Du bør købe lakken hos en autolakerer, for at sikre at du får den mest effektive og holdbare lak.

Du kan med fordel købe et stenslagsreparationssæt, hvori du finder alle de materialer, du skal bruge. Disse stenslagsreparationssæt koster fra 150 kr. Hvis dette skal udføres hos en autolakerer, kan det nemt koste fra 2.000 kr. og op.

Sådan gør du – step by step

I det følgende kan du læse en konkret guide til, hvordan du selv kan udføre en reparation af stenslag i forrude med de nødvendige materialer.

  1. Vask bilen grundigt, og sørg for, at der ikke sidder rester af snavs på det skadede område.
  1. Hvis der, mod forventning, er rust i stenslaget, kan du slibe stenslaget med et groft slibemiddel. Hvis ikke der er rust i stenslaget, skal du fortsætte til næste punkt.
  1. Tag din pensel, og put en lille dråbe farve direkte på stenslaget. Fordel nu farven på en blød måde.
  1. Når farven er hærdet, påføres klarlakken.
  1. Lakken skal nu have en uges tid til at sætte sig.
  1. Fra overskudslakken er der opstået en boble, som nu skal vandslibes.
  1. Poler grundigt – helst med maskine!
  1. Brug en god lakforsegler og herefter en god voks.

Her bør du være ekstra opmærksom

Når du vælger at reparere stenslaget i lak på egen hånd, er der flere ting, du bør tage i betragtning for at undgå unødvendige problemer og fejl. Først og fremmest bør du vide, at uanset hvor grundig og omhyggelig du er, vil reparationen af stenslaget aldrig blive lige så usynlig, som hvis reparationen blev foretaget af en professionel. En autolakerer har flere redskaber og har mulighed for at suge luften ud af hullet inden start, hvilket betyder et pænere endeligt resultat.

Hvis stenslaget sidder på fronten af bilen, vil mange tænke, at det kun er frontklappen, der skal males. Dette kan på ingen måde anbefales, da det vil resultere i en stor farveforskel, der i sidste ende kan være omkostningsfuld at udrede. Desuden bør du, så vidt som muligt, foretage stenslagsreparationen inden vinter. Vinterens kulde og frost påvirker, hvordan stenslaget arter sig, og kan hurtig give dette et grimt udseende, der kan være svær at rette op på.

Kan man undgå stenslag i lakken?

Hvis du har været så uheldig at opleve adskillige stenslag, kan du eventuelt få monteret film på din bil. Det vil være mest fordelagtigt at få monteret på fronten, da det er den, der som oftest er udsat for stenslag. Som alternativ kan du købe en såkaldt ’Leather Front Bra’. Den er ikke yderst flot, men den er særdeles praktisk.

Reparation af stenslag i forrude – gør-det-selv

Hvis du har fået et stenslag i forruden, bør du reagere hurtigt. Du bør med det samme dække det til med et rudeplaster, men almindeligt tape eller et klistermærke vil have samme effekt. Hvis stenslaget ikke bliver beskyttet og dermed får frit løb, kan det have den konsekvens, at hele forruden skal skiftes. Er stenslaget forholdsvis småt, kan du selv gå i gang. Husk dog, hvis du oplever den mindste tvivl, bør du kontakte en professionel.

Inden du kan påbegynde reparationen af stenslag i forruden, skal du købe et stenslagsreparationssæt. Dette kan fås til omkring 200 kr. – afhængig af kvalitet. Dette reparationssæt vil blandt andet indeholde en flaske med reparationsvæske samt det nødvendige reparationsudstyr. Langt de fleste reparationssæt vil besidde en konkret manual med dertilhørende billeder. Dette vil give dig et tydeligt billede af, hvordan du skal udføre reparationen.

Trin-for-trin

I det følgende er givet en konkret guide til, hvordan du kan udføre en reparation af stenslag på egen hånd.

  1. Fjern de løse glassplinter, og påsæt sugekopholderen, som skal være placeret centralt over skaden. Vær opmærksom på, at en af sugekopperne ikke rammer skaden.
  1. Skru limkammeret ned i ringen – og gerne så langt ned, at gummiringen ligger fladt på forruden. Et stort tryk vil nemlig forbedre reparationen.
  1. Put tre til seks dråber ned i limkammeret. Der skal bruges flere dråber, jo større skaden er.

3.a. Hvis det skulle ske, at limen løber ud af bunden, skal limkammeret skures lidt mere ned mod ruden – gør dette forsigtigt.

  1. Skru spindlen ned i limkammeret, og tryk limen ned i skaden. Fortsæt med at skrue spindlen til den næsten er i bund. Tjek indefra, om gummiringen har åbnet sig helt. Hvis den har, skal limen tørre i fire til seks minutter. Stram derefter spindlen en kvart omgang, sådan at limen trykkes endnu længere ind i skaden.

4.a. Hvis ikke limen har nået alle områder af skaden, kan du varme indersiden af ruden med en hårtørrer. Pas dog på, at varmen ikke bliver for kraftig, da det kan ødelægge ruden.

  1. Fjern spindlen fra limkammeret, så luften fra limkammeret kan komme ud, og skru igen spindlen i bund for at fjerne den luft, der eventuelt sidder i revnen. Se ruden i en 45-graders vinkel for at sikre dig, at limen er kommet i alle sprækker.

5.a. Hvis der mod forventning skulle være revner uden lim, skal du gentage trin fire og fem, indtil limen kommer i alle sprækker.

  1. Drej spindlen og limkammeret en kvart omgang mod uret, og fjern den herefter. Læg det reparerede område med de medfølgende plastikstykker. Sørg for, at du ikke trykker disse ned i ruden.
  1. Når der ikke skal tilføres mere lim, skal bilen stå i direkte sollys, og limen skal hærde i fem til ti minutter, inden plastikken fjernes.

Her bør du være særlig opmærksom

Det er vigtigt at have den nødvendige information, inden du begynder reparation af stenslag i forruden. Forruden udgør mere end en fjerdedel af bilens samlede sikkerhed, og det er dermed meget vigtigt, at du kontakter en professionel, hvis du er i tvivl. Hvis stenslaget befinder sig på bagruden, skal du være ekstra omhyggelig, da bagruden er mere sårbar end forruden.

Vigtigheden af at beskytte stenslaget så hurtigt som muligt er grundet i, at stenslaget hurtigt kan udvikle sig til et større område, hvis det får frit løb. I værste fald kan det blive til en reel revne. Dette kræver, at hele ruden bliver skiftet, hvilket forsikringsselskabet normalt ikke dækker. En sådan reparation kan hurtigt løbe op i flere tusind kroner. Endvidere kan et stenslag, der vokser, slide unødvendigt på vinduesviskerne, og endnu en omkostning vil forekomme.

Hvornår skal forruden skiftes?

Hvis din forrude har fået en revne som følge af ringe beskyttelse af et stenslag, bør du være ekstra opmærksom. Hvis stenslaget er mere end tre mm i diameter og sidder centralt i det primære synsfelt, skal ruden udskiftes, for at den er lovlig. Hvis en reparatør skal vurdere, hvad enten forruden skal skiftes eller ej, vil forruden altid blive skiftet ved tvivl – sikkerheden kommer før alt andet.

Hvis din forrude har fået en revne, har det ikke kun betydning for dit synsfelt. En revne kan også påvirke airbaggen, der ikke vil have samme sikkerhedseffekt, da denne bruger rudens styrke, når den skal aktiveres. Desuden vil en revne i forruden have betydning for bilens strukturelle styrke, da forruden er med til at bære bilens konstruktion.

Reparation af stenslag i forrude – på værksted

Du kan også vælge at kontakte et værksted, hvis du oplever et stenslag. Det har ingen betydning, om det er en mindre eller større skade. Hvis du vælger at tage på værksted, er du garanteret høj sikkerhed. Selvom denne løsning er dyrere, end hvis du valgte at gøre det selv, sparer du tid og besvær. Desuden kan værkstedet udføre en stenslags reparation på en halv times tid.

Så snart stenslaget sker, skal du kontakte en reparatør. Hvis du venter længere, er det vist, at otte ud af ti stenslag ikke kan repareres. Jo hurtigere du tager på værksted med en reparation, jo flere penge kan du desuden spare. Reparation af stenslags kan koste omkring 300 kr., hvorimod en udskiftning af forruden kan koste ca. 2.000 til over 4.000 kr. Læs eksempelvis mere her.

Reparation af stenslag i forrude – hjemmebesøg

Hvis du ønsker en endnu nemmere løsning, kan du i langt de fleste tilfælde få reparatøren til at komme hjem til dig. Der er dog to krav, som skal være opfyldt, før at et hjemmebesøg kan blive en realitet. For det første skal vejret være passende, for at limen kan hærde optimalt og dermed give det bedste slutresultat. Temperaturen skal være over fem grader, og det må ikke regne. Hvis der er tale om en komplet udskiftning af forruden, har temperaturen en endnu større betydning.

Selvom et hjemmebesøg er det foretrukne blandt kunderne, ønsker mange reparatører dog at reparere bilerne på et værksted. Dette er langt mere optimalt, både for kunden og for reparatøren. Reparatøren har flere redskaber til rådighed, mens kunden i de fleste tilfælde vil opleve en kortere ventetid, da blandt andet limen har bedre forhold at hærde på.

Synsregler og forsikring ved et stenslag i forruden

Hvis du har en beskadiget forrude, skal du være særligt opmærksom, hvis du skal til syn, samt på om din forsikring dækker reparationen.

Synsregler vedrørende stenslag i forruden

Hvis du oplever et stenslag i forruden og skal til syn inden længe, bør du være opmærksom på de nye regler vedrørende dette. Disse regler skal følges ufravigeligt. For dig betyder det, at selvom bilen ikke synes med det samme, så er det ulovligt at køre med enten revner eller stenslag. Hvis dette sker, og du bliver stoppet, kan du risikere at få en bøde. Dog kan reparerede stenslag og revner, der fremstår næsten usynlige, godkendes ved syn. Hvis forruden ikke godkendes, skal bilen omsynes. Et omsyn kan fås fra omkring 280 kr.

Til et syn bliver forruden delt ind i tre områder; A, B og C. Disse områder findes alle inden for viskerfeltet. Hvis et stenslag forekommer inden for viskerfeltet, især i kategori A, skal du være særligt opmærksom. Reglerne vedrørende syn kræver, at synsfeltet i chaufførsiden nærmest skal være ubeskadiget. Der må maksimum være en skade på 3×3 mm i kategori A. På passagersiden må der derimod være forholdsvis lange revner. Disse må være op til 15cm.

Forsikring

Forsikring vedrørende et stenslag er som regel ens ved alle forsikringsselskaber. Generelt dækker alle kaskoforsikringer stenslag i både forruden, spejle, soltag eller endda en knust bilrude. Der kan dog være forskel på selvrisikobeløbet. Som oftest dækker forsikringen de par hundrede kroner, som er en typisk pris for reparation af stenslag.