Gearknop

Dette er sponsoreret indhold

Hvis du er på udkig efter en lækker gearknop til din bil, så er du kommet til det rette sted. Du kan nemlig købe gearknop tilbehør på Autodeleshop.dk. En lækker gearknop til din bil, vil bare lige give et boost op i køreglæden.

Hvordan fungerer gearknoppen, når man køber den som reservedel?

Hvis din gearstang ser mærkelig ud, er det sikkert, fordi den øverste del, gearknoppen, mangler eller er i stykker. Heldigvis er der råd for det. På vores onlineshop kan du købe en masse tilbehør til blandt andet din gearstang, så din bil står så god som ny. Det er meget vigtigt, at din gearstang har denne øverste del, altså gearknoppen, for ellers vil kørslen blive utroligt vanskelig. Det vil ganske enkelt være svært at manøvrere bilen uden denne del. Med en gearknop er det nemlig muligt at skifte gear og derved opnå bilens fulde potentiale og undgå eventuelle skader på bilens gearkasse. Men hvordan får man så lige skiftet sin gearknop eller sat en ny på? Læs med her, og du vil blive klogere.

Først og fremmest skal du sikre dig, at bilen er slukket. Det vil altså sige, at motoren ikke må være tændt. Derefter skal du sikre dig, at parkeringsbremsen, altså håndbremsen, er i brug. Det er for din og andres sikkerhed strengt talt en nødvendighed, at den er engageret. Når du har sikret dig alt dette, kan du tage en klud eller et viskestykke og vikle dette rundt om gearknoppen og dreje den mod uret. Du vil nu kunne twiste på drejeknappen, således knappen vil spinnes fri. Nu skulle det gerne være muligt at løfte gearknoppen op fra gearstangen.

Når du så skal have sat en ny gearknop på, skal du blot placere denne på gearstangen og dreje med uret. Dette skal du gøre, indtil du kan mærke, at den er låst. Nu skulle du gerne være klar til at bruge din gearstang problemfrit igen.

Hvis du oplever problemer med at løsne gearknoppen, kan det være en fordel at benytte sig af en tang. Det er yderst vigtigt at huske, at gearknoppen aldrig må fjernes, mens bilen er i kørsel eller i gear. Det kan være ganske farligt og kan ødelægge bilens gearkasse.

Gearkassens historie

I 1894 blev den første anerkendte moderne transmission af gear opfundet af franskmændene Emile Levassor og Louis-Rene Panhard. Efterfølgende blev den første automatiske transmission af gear opfundet i 1904 af Thomas Sturtevant i Boston. Dette var en helt banebrydende og evolutionær opfindelse, og det er da også denne model, der bruges i alle automat-gears biler og lastbiler på vejene i dag. Ved hjælp af koblingen kan føreren af bilen med automat-gears nu nøjes med at benytte ét gear for at køre frem, bakke eller parkere bilen. Det er alt sammen takket være opfinderen Thomas Sturtevant, der var imponerende revolutionerende allerede omkring århundredeskiftet. Siden da er der naturligvis blevet udviklet på mekanikken, og teknologien er blevet meget mere stabil og pålidelig.