Følgende artikel er udarbejdet og betalt af hjemmesiderne, der linkes til.
For mange bilejere er bilen ikke blot et befordringsmiddel, der kan bringe dem til og fra arbejde. Det er en del af deres identitet, og derfor vil mange bilejere gerne sætte deres eget personlige præg på bilen. En måde at gøre det på er eksempelvis ved at udstyre bilen med nye fælge. Tidligere var fælge meget dyre og sjældne, men sådan er det ikke længere. Billigere producenter har været med til at presse priserne ned, og fælge er i dag allemandseje. De fås derfor nu i flere forskellige prisklasser – fra de helt billige til de dyre og mere unikke modeller.
Hvad skal man være opmærksom på, når man køber nye fælge?
Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag, når man køber nye fælge, men der er dog nogle ting, man bør være opmærksom på. Det anbefales, at man som udgangspunkt tager stilling til, om fælgene kun skal bruges om sommeren, eller om de også skal på bilen om vinteren. Hvis fælgene kun er til sommerbrug, kan alle fælge anvendes. Fælge til vinterbrug skal derimod leve op til nogle bestemte krav. Eksempelvis bør fælgene være hellakerede, så de har den samme farve overalt. Fælge, der har flere farver, risikerer at tære, da der kan samle sig salt og skidt de steder, hvor der er farveskift.
Foruden fælgenes udseende, er der også sikkerheden at tage hensyn til. I Danmark er der ikke krav om, at de fælge, der sælges i butikkerne, skal være godkendte. Derfor tror mange kunder fejlagtigt, at de fælge, de kan købe i butikkerne, er gode nok. Det er desværre ikke altid tilfældet, og derfor skal man som kunde være opmærksom på, at man ikke kommer til at købe fælge, der ikke er godkendt. Med godkendte fælge er du ikke blot garanteret, at de passer til bilen – de er også testet i forhold til styrke og levetid. Hvis du er i tvivl om, hvilke fælge der passer til din bil, kan du blive klogere på Videnombil.dk, hvor du finder Danmarks største bildatasamling.
Særlige regler om fælge
Der gælder nogle særlige regler om fælge. Blandt andet må hjulet ikke gå ud over skærmkanten, og der skal være frigang mellem hjul og karrosseri. Desuden skal sporvidden være uændret i forhold til typegodkendelsens mål. Det er dog tilladt at forøge sporvidden med 20 mm i forhold til typegodkendelsens mindst tilladte sporvidde. Samtidig skal dækomkredsen svare til den, der gælder for typegodkendte dæk med en tolerance på fem procent. Man kan derfor godt montere dæk og fælge med andre dimensioner, hvis man altså ikke ændrer omkredsen på dækkene med mere end fem procent. Man må derfor gerne ændre på fælgenes størrelse, hvis ovenstående punkter overholdes. Det er blot vigtigt at sikre, at størrelsen på dækkene passer til fælgene, samt at forholdet mellem dækbredden både foran og bagtil forbliver uændret.