piggy-bank-1056615_960_720

En politisk koalition bestående af Venstre, Liberal Alliance, Konservative og Dansk Folkeparti kunne med finansloven tilbage i november 2015 glæde danske bilejere med en sænkning af registreringsafgiften. Umiddelbart skulle man tro, at en forholdsvis markant sænkning af afgiften fra 180 % til 150 % af bilens værdi ville betyde færre penge i statskassen, men det forholder sig rent faktisk ganske anderledes.

Gratis at sænke afgiften

Der var ellers flere organisationer og politikere, som var ude med riven – både før, under og efter forhandlingerne om finansloven. En dyr gave til bilejere, var mantraet fra dele af Folketinget, som påstod, at en sænkning af registreringsafgiften kom på et meget dårligt tidspunkt, hvor statens finanser bestemt havde set bedre dage.

Ikke desto mindre lykkedes det regeringen at blive enige om en aftale med støttepartierne i den borgerlige blok, der for bilejernes vedkommende bød på en sænkning af den øverste del af det såkaldte skalaknæk, der er en central del af registreringsafgiften. Når du køber bil, betaler du 105 % i registreringsafgift af de første 86.000 kr. Herefter bevirker skalaknækket, at du af den resterende værdi betaler 150 % i afgift – før finansloven 2015 var dette tal 180 %.

Tal fra Finansministeriet viser imidlertid, at sidste års sænkning forventes at tilføre statskassen et merprovenu – altså ekstraindtægter – på omtrent to milliarder kroner. Forventningen fra ministeriet er således, at flere solgte biler, og det at danskerne køber større og dyrere biler, i høj grad opvejer den sænkelse, regeringen vedtog tilbage i 2015.

Flere sænkninger på vej?

Ifølge forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen viser beregninger fra Finansministeriet, at registreringsafgiften stadig er på et niveau, hvor man fra politisk side uden problemer kan sænke afgiften uden at påvirke statskassen synderligt. FDM er dog ikke alene om at opfordre til yderligere sænkelser af registreringsafgiften, som trods sænkningen stadig er blandt de absolut højeste i verden. Også Liberal Alliance støtter en lavere registreringsafgift – ja, Anders Samuelsens parti går sågar ind for helt at fjerne registreringsafgiften.

Der er på nuværende tidspunkt lange udsigter til så drastisk et tiltag, men Finansministeriets kortlægning af dynamiske effekter ved sænkelsen af registreringsafgiften kan måske påvirke Folketinget til at overveje yderligere lempelser. I dette års finanslov er det særligt skatten på arbejde, der er i fokus, men Liberal Alliance har dog ikke forsømt registreringsafgiften, som efter sigende også har været oppe at vende ved forhandlingsbordet i Finansministeriet. Dansk Folkeparti har dog offentligt udtrykt skepsis over for yderligere sænkelser, hvorfor bilejere foreløbigt må væbne sig med tålmodighed.