Nattefrost er hård imod bilbatterier, og der er derfor stor risiko for at komme ud til en død bil en kold vintermorgen. Er du heldig, har du en nabo, der kan hjælpe med at få gang i bilen, men er I ikke fuldkommen sikre på, hvordan I bruger et sæt startkabler, kan I faktisk risikere at skade begge biler. Derfor gør du klogt i at sætte dig nøje ind i, hvordan du håndterer et fladt batteri, og det kan du heldigvis læse mere om lige her.
Forkert håndtering af startkabler kan koste dig dyrt
At bruge startkabler er en ganske simpel måde at håndtere et fladt batteri på, men du skal altså kun benytte denne metode, hvis du er fuldkommen sikker på, hvordan du gør. Hvis du bruger startkablerne forkert, kan du nemlig ikke blot risikere selv at få stød, men du kan faktisk også i værste fald komme til at kortslutte både din egen og den strømgivende bil, og det kan altså koste dig dyrt at få det fikset. Er du uheldig, ødelægger det nemlig al elektronikken i begge biler, og det resulterer i noget af en regning fra mekanikeren. Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger dine startkabler, er det bedre at tilkalde professionel hjælp.
Læs op på fremgangsmåden i bilens manual
Vil du helst undgå at skulle tilkalde professionelle og samtidig gerne undgå at kortslutte noget, gør du klogt i at sætte dig ind i fremgangsmåden for brug af startkabler i din bils manual. Ellers kan du følge denne simple guide til brug af startkabler:
1) Sluk begge biler og tag eventuelt nøglerne ud for at være på den sikre side.
2) Sæt pluskablet – det røde – fast på pluspolen på den døde bils batteri og sæt den anden ende fast på den givende bils pluspol.
3) Sæt det sorte minuskabel til minuspolen på det opladede batteri.
4) Sæt den anden ende af det sorte minuskabel fast på det særligt indrettede stelpunkt eller et punkt med særlig god stelforbindelse på den døde bils motor.
5) Start den strømgivende bils motor.
6) Efter cirka et minut kan du starte den døde bils motor.
7) Når den modtagende bil igen er klar, fjerner du først det sorte kabel fra den modtagende bil og derefter fra den givende bil.
8) Fjern det røde kabel på samme måde – først fra den modtagende bil, så fra den givende.
9) Kør en tur på en halv times tid for at lade bilens batteri op. Her kan det være smart at undgå at køre alt for langt væk, hvis nu problemet skulle vise sig ikke at være løst.
Hold løbende øje med dit bilbatteris tilstand
Er dit bilbatteris tilstand kritisk, kan du nemt risikere, at du gang på gang skal have fat i startkablerne, og så er det altså bedre at investere i et nyt batteri. Du kan heldigvis sagtens finde et nogenlunde billigt bilbatteri, og det er altså klart at foretrække frem for hele tiden at skulle fumle med startkablerne.
Især nattefrost er hård for bilbatteriet, og du gør derfor klogt i at tjekke dit batteris tilstand op til vintersæsonen og eventuelt købe et nyt, hvis det ikke er i tiptop stand.