Som bilejer kan man nemt blive fristet til at se et stenslag som en mindre bagatel, men man bør aldrig undervurdere den potentielle skade, som et stenslag kan gøre. Læs mere om stenslag og reparation af disse nedenfor. Her kan du blive klogere på, hvorfor det er en rigtig god idé at fikse dine stenslag, før de udvikler sig til større problemer.
Stenslag kan udgøre en sikkerhedsrisiko
Det er vigtigt, at du tager hånd om et stenslag, før det udvikler sig til det værre. Et stenslag kan nemt blive til en revne, og når det sker, kan du ikke længere nøjes med en stenslagsreparation. Her bliver du nødt til at få skiftet hele forruden ud, hvilket er væsentligt dyrere og mere tidskrævende end en simpel stenslagsreparation.
Vælger du heller ikke at tage hånd om revnen, som før blot var et stenslag, udsætter du potentielt dig selv, dine passagerer og andre bilister for stor fare, når du kører i din bil. En revne i forruden betyder, at bilens strukturelle styrke bliver mindsket med op til 30 procent. Udover at give føreren udsyn til vej og omgivelser agerer forruden også bærende element og hjælper dermed med at opretholde bilens struktur.
En stenslagsreparation behøver ikke at tage længere end 15 minutter
Moderne teknologier og avanceret reparationsudstyr betyder, at det ikke behøver at tage lang tid at få ordnet et stenslag. Langt de fleste autoværksteder kan reparere stenslag på meget kort tid. F.eks. tager det kun omkring 15 minutter for det odenseanske værksted Thiemannkok.
15 minutter er ingen tid, og den tid kan du sagtens få til at flyve afsted f.eks. ved at drikke en kop kaffe i værkstedets forhal eller kigge på din smartphone og holde dig opdateret på venner og bekendtes seneste eventyr via Facebook.
Derudover er det også meget praktisk, at reparationen kun tager ca. et kvarter. Du behøver derfor ikke at undvære bilen en halv eller en hel dag, som hvis du skulle have forruden skiftet ud. Alt taler derfor for, at du får repareret dit stenslag, lige så snart din forrude får et.
Sådan foregår en stenslagsreparation
En ordentlig reparation kræver ordentlige forhold. Gør-det-selv-løsninger kan virke fristende, og man kan nemt tro, at man både sparer tid og penge ved at ty til den metode. Men for at opnå et godt og holdbart resultat er du nødt til at overlade din bil til professionelle hænder.
Et autoværksted råder over faciliteter, som gør, at reparationsvæsken hærder og lukker stenslaget korrekt. En reparation af stenslag foregår ved, at automekanikeren først renser stenslaget for snavs og urenheder. Ved at rense stenslaget får du et bedre resultat af reparationen. Dernæst laver mekanikeren et vakuum, så når han hælder speciallimen i, vil den fylde stenslaget fuldt ud. For at limen kan hærde ordentligt, skal reparationen udføres i en konstant temperatur på 20 graders varme. Limen må ikke udsættes for sollys, og lokalet skal være tørt.
Undgå at skulle skifte hele forruden ud
For at dit stenslag kan blive repareret, skal det være mindre end 2 cm i diameter, og det skal være placeret 10-15 cm fra forrudens kant. Dermed ligger det ikke i dit synsfelt – hvilket er meget vigtigt – og det er småt nok til, at et forrudeskift ikke er nødvendigt.
I værste tilfælde kan du være nødsaget til at skifte ruden ud, men du vil kun blive anbefalet denne reparation af værkstedet, hvis stenslagets skade er for stor, og hvis skaden udgør en potentiel sikkerhedsrisiko.
Når din bil skal til syn, vil der også blive kigget på din forrude. Opdager værkstedet et stenslag på din forrude under synet, er det ikke sikkert, at din bil bliver godkendt. Du vil derfor blive bedt om at få stenslaget ordnet, og så er du lige vidt, som hvis du selv tog initiativ til at få det repareret.